Mladé srdcia (Ifjú Szivek ) pred infarktom

Týždeň
Mnohí zrejme netušia, že na Slovensku máme profesionálny maďarský umelecký súbor. Dokedy? Mladé srdcia (Ifjú Szivek) sa pol roka od vymenovania nového riaditeľa Sándora Pappa ocitli v ostrom spore medzi ním na jednej strane a tanečníkmi, prepustenými umeleckým šéfom a manažérom na strane druhej.

Čo sa to vlastne deje v prítmí nenápadnej budovy v lukratívnej časti Bratislavy vedľa Reduty a SND, kde tento malý súbor sídli? Zrejme ide o variáciu obvyklého príbehu o šéfovi, ktorý síce legitímne vyhral konkurz pomerom hlasov 4:3, podriadení ho však vo vzácnej jednote odmietajú ako nekompetentného. Hovoria o ňom dokonca s dešpektom ako o bývalom milicionárovi a dlhoročnom šéfovi maďarskej redakcie Slovenského rozhlasu, ktorý svojho času „bránil pred revolucionármi“ rozhlas s pištoľou v ruke. Potom prišlo nové vedenie rozhlasu (Zemková, Machaj), ktoré ho prepustilo a na rozdiel od iných „starých štruktúr“ s podobným osudom ho neprichýlili na ministerstve kultúry. Starí dobrí kamaráti mu teda našli „trafiku“ v Mladých srdciach. .Politická kardiológia. Sú to všetko iba kaviarenské legendy, jedovaté klebety a súčasť kampane Pappových odporcov? Ťažko povedať, aj tie sú však dôležité pre pochopenie rozmeru, ktorý tento národnostne citlivý prípad nadobudol. „Sme proti akejkoľvek politizácii našej kauzy,“ povedal pritom v máji pre .týždeň odvolaný manažér Mladých sŕdc Jozef Farkas. O pár týždňov bolo už všetko inak. Zrejme aj ministrovi Maďaričovi je už nepríjemné, že donedávna úspešný súbor, ktorý mal ročne viac ako sto vystúpení a tlieskali mu „od New Yorku po Sydney, pričom šíril dobré meno Maďarov žijúcich na Slovensku“, ako sa vyjadril bývalý šéf SMK Béla Bugár, je v takej hlbokej kríze. Od januára nemali vystúpenia. Tanečníci síce chodia do práce, podobne ako baník na šichtu, no keď im riaditeľ povie, aby tancovali, tak sa – keďže nemajú umeleckého šéfa – zdvorilo opýtajú: „Čo a kde?“ A dialóg sa končí. SMK by mala podľa Bugára rebelujúcich tanečníkov podporiť. V súlade s očakávaním o niečo alibistickejší postoj ku kardiologickej diagnóze Mladých sŕdc zaujalo súčasné vedenie strany, ktoré však situáciu tiež považuje za kritickú a vyžaduje rýchle riešenie, pretože riaditeľ Papp sa v uplynulých mesiacoch dostal do odbornej izolácie. Napokon, podpisovú akciu na podporu ním odvolaného umeleckého šéfa Dušana Hégliho, ktorú inicioval folklórny súbor Ilosvai z Veľkej Idy pri Košiciach, už medzičasom podpísalo 6200 signatárov na celom Slovensku rátane členov Lúčnice a SĽUK-u. Kolegiálne sa pridali aj rešpektovaní odborníci z Maďarska a Rumunska. Pritom 6200 podpisov je ozaj veľa. So štyritisíc hlasmi sa u nás ľudia stávajú poslancami parlamentu a dvetisíc hlasov stačí, aby ste sa stali primátorom mesta. „Slovenská aj maďarská folklórna obec držia spolu a uzavreli pred pánom Pappom priestor. Neexistuje odborník na úrovni, ktorý by s ním teraz začal pracovať. Súbor sa rozpadáva a ministerstvo si nás pohadzuje ako horúci zemiak. Keď pritom kedysi minister Hudec utekal s kabátom na hlave zadným východom, bol z toho rozruch. Vtedy však išlo o hrdosť slovenského národa, o najväčších hercov. Ale čo takýto malý maďarský súborček?“ pýta sa Farkas, ktorému dal riaditeľ Papp od júla výpoveď. Spolu s Farkasom priestory Mladých sŕdc opúšťa aj Fond ľudových tradícií, unikátny zbierkový archív, v ktorom je z príspevkov maďarskej Akadémie vied, súkromných a iných darcov zhromaždených viac ako 600 hodín filmového a hudobného materiálu. „Správcom archívu a fondu som ja, riaditeľom neinvestičného fondu, ktorý ho vlastní, je pán Hegli ako súkromná osoba. Zámerne sme to nedali do vlastníctva súboru Mladé srdcia, ktorý je od roku 1955, keď vznikol, štátnou príspevkovou organizáciou,“ dodáva Farkas. Folková mafia? Riaditeľ Papp vidí situáciu sprisahanecky. Nečudo. „Veľmi nerád o tom hovorím, pravdepodobne však ide o nejakú folkovú mafiu. Je to uzavretá spoločnosť. Nie sú v nej síce všetci tanečníci a súbory, majú to však od Bratislavy po Košice perfektne zorganizované,“ uznáva kvality súperov Papp. Fakt, že medzi výrazmi folkový a folklórny je na pohľad drobný, nie však bezvýznamný sémantický rozdiel, ponecháme bokom. Nový riaditeľ obvinenia bývalých kolegov z nekompetentnosti odmieta. Prišiel podľa svojich slov do súboru s tým, aby naplnil jeho poslanie. „Podľa platného štatútu je to umelecký súbor, a nie tanečná skupina, ako si myslia Hegli a spol. Keď sa dostali v roku 2000 k moci, zlikvidovali všetky ostatné zložky – spevácku, inštrumentálnu aj amatérsky tanečný súbor. Vznikol iba jeden komorný tanečný súbor so šiestimi pármi. Chcem sa vrátiť k pôvodnému stavu,“ tvrdí Papp, ktorý pritom nehovorí o profesionáloch, skôr o tucte dobre platených tanečníkov. A pýta sa, či je adekvátne, ak taký malý počet umelcov funguje s ročným rozpočtom približne 10 miliónov korún. Z toho 6,5 milióna tvoril doteraz príspevok od štátu, milión si súbor zarobil na vystúpeniach a zvyšok tvoria príjmy od nájomcov kancelárií a reštaurácie v lukratívnych priestoroch v centre Bratislavy. Budova totiž patrí súboru a obidve strany sporu sa navzájom obviňujú, že v pozadí všetkého ide práve o ňu. Iba na porovnanie: amatérska Lúčnica má ročný rozpočet približne 20 miliónov a profesionálny SĽUK 50 miliónov korún. Odvolaný umelecký šéf Hegli sa tvrdeniam Pappa čuduje a nazdáva sa, že presadzuje nemodernú, dávno prežitú koncepciu veľkého súboru moisejevovského typu (pozor, nepliesť si s Braňom a Norou!). „Ide mu azda o návrat socialistického realizmu, keď veľké súbory tancovali odzemok so samopalom?“ pýta sa Hegli a nemyslí to iba ako žart. Moisejevovci z Felvidéku? Situácia je teda vyhrotená. Čaká sa na to, nakoľko vážne ju vyhodnotí SMK, pretože vláda z pochopiteľných príčin nemá v časoch kauzy Hedvigy Malinovej a notoricky vulgárneho Jána Slotu záujem otvárať novú frontovú líniu s maďarmi. Podpredsedníčka SMK Agnes Biró sa v televíznej diskusii vyjadrila, že minister Maďarič bez stanoviska SMK nevyvinie v tejto veci nijakú iniciatívu. Podľa kuloárnych situácií dostal riaditeľ Papp termín do októbra, keď musí byť nová premiéra. Ak súbor dovtedy neskonsoliduje a ak mu dovtedy kamaráti nenájdu menej horúce miestečko, trebárs v TASR, zrejme bude jeho osud v Mladých srdciach spečatený. On sám porazeneckou náladou netrpí. Naopak. Na koniec júna pripravuje konkurz, ktorý ohlasuje množstvo inzerátov a v októbri by rád spravil, ako hovorí, nostalgickú premiéru, na ktorú chce pozvať skupiny Gýmeš a Gaudium, ktoré boli kedysi súčasťou súboru. Je však možné, že na konkurz sa nikto neprihlási, zo solidarity k Heglimu, Farkasovi a tanečníkom. Aj na taký prípad je však riaditeľ Papp údajne pripravený. „Už teraz mám desať nových ľudí,“ tvrdí sebavedome s tým, že na podobnej báze bez profesionálnych tanečníkov funguje aj Lúčnica. Treba dodať, že jej povesť zatiaľ nebola ohrozená tým, že by z moci úradnej na jej čelo dosadili niekoho, koho súbor ani široká odborná verejnosť neakceptuje.

Andrej Bán